onsdag 4. desember 2019

TILLIT

av Gro Heidi Bjørgab - august, 2013


Jeg sakser følgende fra innlegget fra 27.7.13:

"Når dyr lider, får jeg vondt. Utover normalen, vil jeg tro.
Det er ikke viljestyrt. Det lar seg ikke kontrollere,
og det lar seg ikke endre - av mennesker, vel og merke.
Gud er en annen sak. Han kan alt.
Etter en ganske lang stund, så jeg at den var vekk.
Lettet var jeg, og tankene om dens velbefinnende slapp.
Men desverre - senere så jeg den nedenfor terrassen,
der hønene ofte rusler. Den spiste, men fløy ikke bort,
da jeg kom. Den kunne ikke fly lenger.
Jeg begynte å fundere over hvordan jeg skulle
få den til å overleve. Jeg la mat inn i krattet der den gjemte seg.
Helst ville jeg tatt den inn for natten,
men jeg forsto med intelektet at det var en dårlig ide.
I dag har jeg ikke sett den.
Jeg håper den har kunnet ta i bruk vingene igjen,
eller at den har sovnet stille inn i ly av natten.
Jeg må leve med at jeg ikke vet. Sånn er livet."

Jeg trodde fuglen var tapt og borte. Død.
Men Herren går sine egne veier.
Fuglen jeg tok for å ikke kunne fly,
var ikke den samme som smalt i ruta mi.
Det var en grønnfink.
Den har nemlig dukket opp igjen,
og den kan fly. Den brød seg ikke med det, bare.

Tam vil jeg si den er . 
Jeg kan ta mat helt bort til den,
og den viker ikke unna hverken 
for føttene eller hånden min.
For meg er dette ren lykke, 
og jeg prater med den uavbrutt.

Den ser på meg, 
og flyr opp og setter seg ved siden av meg.

Og jeg tenker:
Så lykkelig blir Gud av et menneske 
som kommer til ham uten redsel eller skam. 
Et menneske som han har ropt på og bekymret seg for. 
Et menneske som stoler på, at alt han vil 
er å gjøre godt for dem.


Salig er den som våger å stole på den fulkomne -
kjærligheten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar