søndag 1. desember 2019

BESTE BÆRA I BY'N !

av Gro Heidi Bjørgan - 2012


Beste bæra i byen kjøper jeg 
av en utlending på et gatehjørne.
Han er dårlig utstyrt, og reklamen 
er en pappbit med "BÆR" skrevet på med tusj. 
Han er for så vidt bare en av mange i sommerbyen,
som selger jordbær og moreller fra et hagebord.

Første kjøp ble gjort litt tilfeldig.
Han var på rett sted, til rett tid, 
og barnebarna og jeg var bær-sultne.

Men etter denne første handelen kommer jeg jevnlig tilbake.
Det oppstår et sug etter mer av det samme.

Sånn er mitt forhold til Gud også.
Har du smakt de beste bæra i byen, 
hjelper det lite om butikken har bedre belysning, 
hyggeligere personale eller mer for pengene.
For kvaliteten på bæra er så viktig for meg, 
at jeg ikke enser omkringliggende faktorer. 
Det er jo bæra jeg kommer for,
og da er det kun de som betyr noe.

Paulus uttrykker det slik:


".....han for hvis skyld jeg har lidd tap på alt, 
og jeg akter det for skarn..." ( Fil.3, 8 )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar