fredag 6. desember 2019

DRIVKRAFT

av Gro Heidi Bjørgan - 2014


Jeg har fulgt med på serien "Berserk til sydpolen",

og i går satte skuta kursen mot sørishavet 

og tok farvel med New Zealand

Når jeg ser dette, vet jeg, at dette blir siste reis for 3 av gutta.

Tankene mine vandrer....


En strofe fra en gammel vise triller gjennom hodet mitt.

" Somme er fattige. Somme er rike.

  Bare til slutt er vi jamnsies og like.

  Vegen er lystig, og vegen er vrang.

  Danse mi vise. Gråte min sang."


For meg er slik eventyrlyst en gåte.
Jeg har aldri hatt snev av det.
Men jeg forstår at det ligger en voldsom drivkraft i den,
som får dem til å ta sjansen på å sette livet til
og ofre alt rundt seg, for å gjennomføre noe sånt.
For de er vanlige unge menn med familie og venner.

Så kommer apostlene, profetene, Abraham, Moses, Paulus,
og alle andre, som har latt seg drive av Guds Ånd
opp gjennom tiden trillende.

" Alle som drives av Guds Ånd, er Guds barn"
  ( Rom. 8, 14 )

Hva er så drivkraften i Guds Ånd?
Det er alltid kjærligheten.

Kjærlighet til sannheten,
får oss til å tale "Roma mitt imot" i lærespørsmål,
dersom det trengs. 
Her mister ingen livet av den grunn.
Andre steder i verden koster det langt mer.
Men det koster kanskje vennskap og utfrysing.

Likevel driver kjærligheten oss.
Kjærlighet til mennesker.
Enkeltmennesket eller en gruppe.

Annie Skau Berntsen, som var Kinamisjonær hele livet,
ble spurt om hva som gjorde at hun valgte dette?
"Det var den kjærligheten Gud hadde lagt ned i meg
til kineserne," svarte hun. Drivende kjærlighet.

Gud drypper av sin veldige kjærlighet inn i mennesker
det som trengs for å ville gå i hans spor.
Hans kjærlighets styrke handler i våre liv,
og driver oss fram i ferdiglagte gjerninger,
som på forhånd er lagt til rette for oss.

Men Gud og jeg lever ikke i et vakum,
og faren for å lyde mennesker mer enn Gud,
er alltid til stede.

M. fikk en gang beskjed om,
at Gud hadde bestemt, at hun 
skulle vaske doene på senteret menigheten drev.
Det hadde Gud sagt til damen som påla henne jobben.

La det være klinkende klart.
Gud gir ikke andre beskjed om hva du skal gjøre,
og myndighet eller gruppepress må aldri få lov
til å styre deg i en retning som skurrer
enten det gjelder lære eller annet.

Husk, folket i Bærøa. 
De fikk det skussmål, at de hadde et edlere sinn, 
fordi de tok seg tid til å tenke selv.
Valgene våre er våre, og vi skal selv stå inne for dem.

Gutta fra Berserk gjorde et valg som ble sjebnesvangert.
De betalte prisen med sine liv.

Men en mann mønstret av før siste reis gikk.
Kapteinen sendte ham hjem. 
Han gråt, da han måtte dra.
Men jeg tenker han er overlykkelig i dag.
Han reddet jo livet på det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar