fredag 6. desember 2019

DET ENKLE ER OFTE DET BESTE !

av Gro Heidi Bjørgan - desember, 2013


Det enkle er ofte det beste, sies det.
Enig! - Men ofte vanskelig å tro.
Mennesker har en tendens til å tro det motsatte.
Altså - at det enkleste ofte er det dårligste.

Den observante leser har kanskje fått med seg,
at jeg lastet opp en video på Youtube lørdag kveld.
Jeg har gjort det før en gang, - med hjelp.
Denne gangen gjorde jeg det selv,
og jeg er nå iferd med å utvide mitt datareportoar
til også å gjelde filmfaget.

Jeg har nå, nesten non-stop, 
klippet og limt og knottet og lest,
for å lære meg bruken av Youtube's videoverktøy.
Til slutt ville jeg slette alle mislykkede forsøk,
og lette febrilsk etter slette-muligheten.
Veldig vanskelig å få gjort. 
"Bordet fanger," tenkte jeg, mens alle skrekkhistoriene
om uønsket publisitet flashet i bakhodet.

Bibelen forteller om Na´aman, 
den syriske kongens hærfører, som var spedalsk. 
Han drar til profeten Elisa for å bli helbredet.

Elisa sender da bud til Na´aman 
om å bade seg 7 ganger i Jordan, så er han ren/frisk. 

Men i stedet for å gjøre som Elisa sa, ble Na´aman sint. 
Vi leser i 2. Kong. 5, 11 - 12:

" Da ble Na´aman vred og dro bort og sa:
  Jeg tenkte han ville komme ut til meg 
  og stå frem og påkalle Herrens, sin Guds navn 
  og føre sin hånd frem og tilbake over det syke sted 
  og ta bort spedalskheten. 

  Er ikke elvene i Damaskus, Abana og Parpar, 
  bedre enn alle Israels vann? 
  Kunne jeg ikke bade meg i dem og bli ren? "

Men tjeneren til Na'aman virker å være en fornuftens mann.
Han sier til ham i v.13 :

" Min far! Om profeten hadde pålagt deg noe svært,

  ville du da ikke ha gjort det?
  
  Hvor meget mere når han bare sier til deg:

  Bad deg, så skal du bli ren!"

Sånne kunster og krumspring 

har mennesker alltid holdt på med.


Det står i Skriften,

at Gud skapte mennesker som de skulle være,


men mennesker søker mange kunster.


Vi må forstå at vi er hellige steiner i Guds byggverk,

og det var forbudt å bruke hoggjern for å forme steinene

som tempelet ble bygd av. ( 2. Mos. 20, 25 )


Da vanhelliger vi dem, står det.

Og om evangeliet står det, at enn ikke en dåre skal gå vill,


og det står, at Gud ikke er langt borte fra noen av oss.


Forenkling er en kunst, 

og SLETTE-knappen var egentlig


svært logisk plassert og lett tilgjengelig.



Det var nok programmert av noen lure data-nerder.


Bare synd at jeg var litt treeeeeg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar