mandag 2. desember 2019

OPPDRAGET

av Gro Heidi Bjørgan - 2012


" Da de hadde holdt måltid, 
  sier Jesus til Simon Peter:
  
  Simon, Johannes´sønn! 
  Elsker du meg mere enn disse?

  Han sier til ham: 
  Ja, Herre! Du vet at jeg har deg kjær.

  Han sier til ham: Fø mine lam!

  Atter sier han til ham annen gang:
  Simon, Johannes´sønn! 
  Elsker du meg?

  Han sier til ham: 
  Ja, Herre! Du vet at jeg har deg kjær.

  Han sier til ham: Vokt mine får!
  
  Han sier tredje gang til ham:
  Simon, Johannes´sønn! 
  Har du meg kjær?

  Peter ble bedrøvet over at han tredje gang sa til ham:
  Har du meg kjær? Og han sier til ham:

  Herre! Du vet det alt, du vet at jeg har deg kjær.

  Jesus sier til ham: Fø mine får!" 
  ( Joh. 21, 15 - 17 )


Hvorfor denne gjentatte bekjennelsen?
Fordi dette er kjernespørsmålet.

Det følger nemlig en del konsekvenser
i kjølevannet av en slik bekjennelse.
Ikke som krav, men som konsekvens.

To små ord. Fø og vokt.
Fø min hjord og vokt dem for farer.

Og dersom du elsker Jesus for hans egen skyld,
da vil du også automatisk ivre etter å oppfylle hans ønsker.
Det som ligger hans hjerte nærmest
vil også komme til å ligge ditt hjerte nærmest,
fordi du blir en del av hans hjord.

Jeg så et program fra et afrikansk land,
der de hadde innført en spesiell hunderase i geiteflokken.
Disse hundene vokste opp med geiteflokken,
og de ble derfor naturlige medlemmer av den.

Når rovdyr nærmet seg flokken, slo hundene ring om den.
De holdt inntrengerne på avstand uten å gå i kamp.
Men dersom de måtte, gikk de i kamp til døden.
Det lå forankret i dem.

Jesus fortsetter med å si til Simon Peter i v. 18 - 19:

" Sannelig, sannelig sier jeg deg:
  Da du var yngre, bandt du selv om deg
  og gikk dit du ville;
  Men når du er blitt gammel,
  skal du rekke ut dine hender,
  og en annen skal binde opp om deg
  og føre deg dit du ikke vil.

  Dette sa han for å gi til kjenne
  med hva slags død han skulle ære Gud.

  Og da han hadde sagt dette, sier han til ham:
  Følg meg!"

Konsekvensene av Simon Peters kjærlihet til Kristus
ble fatale for ham. Jesus sier det rett ut.
Skremmende utsikter. Men i neste setning sier han:
Følg meg!

Jesus visste, at Peters kjærlighet til ham
ville binde ham til ham samme hva.
Og han visste, at Peter ville gjøre sitt ytterste
for å fylle sine sko og sin oppgave
simpelthen fordi han elsket.


Fø mine lam....
Vokt mine får.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar