fredag 6. desember 2019

DILEMMEA

av Gro Heidi Bjørgan - april, 2014


Jeg så en episode fra den engelske TV - serien
"Lark Rise to Candleford".

I den serien er det en karakter, - et gudfryktig postombud,
som blir stillt overfor et dilemma. 
Han har blitt bedt om å tale i kirken påfølgende søndag,
noe han synes er en stor ære.
Dette er i fra en 1800 - talls engelsk landsby,
og Thomas, som han heter, er en bokstavtro, kristen sjel,
som tar sitt forhold til Gud og kirken svært alvorlig.

Problemet han blir forelagt er følgende:
Postverkets tilsynsmann har forlangt,
at han skal bære rundt posten også på søndager,
førstkommende innkludert. Hvis ikke,
så truer det hele virksomheten i landsbyens posthus,
og alle ansatte kan miste sine jobber og sin bopel.

Slike dilemma vil mennsker komme opp i,
dersom de setter sin lit til lovens bokstaver.

Jeg husker, at jeg som ung tenkte over en lignende situasjon,
da jeg så en nonne i en dokumentarisk krigsfilm,
lyve til tyske soldater, om at hun hadde skjult
franske soldater i klosteret.
Ja, for det er ikke alltid innlysende og enkelt å velge rett,
- eller er det det?

Jesus sier i Matt. 23, 23 :

"Ve dere, dere skriftlærde og fariseere, dere hyklere,
dere som gir tiende av mynte og anis og karve,
og ikke enser det som veier tyngre i loven: 
Rett og barmhjertighet og trofasthet!...."

Hva valgte jeg - gjorde nonnen rett eller galt?
Jeg husker, at jeg kom til at hun gjorde rett.
Men det var med på å ryste den loviske forkynnelsen
jeg da var underlagt. Det var et skritt på veien til friheten.

Nonnen tjente mao. en høyere misjon
enn hun trodde i det øyeblikket hun løy for tyskerne.

Jesu disipler spiste aks på sabbaten,
og brøt lovens bokstav med det.
Men Jesus svarer de anklagende fariseerne,
at han er Herre over sabbaten.

Da jeg gikk i kirkens ungdomsklubb,
var evangelistene i NT stort sett alt vi leste.
Men også her finner vi nådeforkynnelsen, om vi søker den.
Likevel var det "du skal" og "du skal ikke"
som var forkynnelsens innhold.

I Hebr. 4, 1 - 3 står det:

" La oss derfor ta oss i vare for
  at noen av dere skal synes å være blitt liggende etter,
  da et løfte om å komme inn til hans hvile 
  ennå er for hånden.

  For det glade budskap er og forkynt oss, 
  likesom for hine;
  Men ordet som de hørte, ble dem til ingen nytte,
  fordi det ikke ved troen 
  var smeltet sammen med dem som hørte det."


Hva gjorde så Thomas brevbærer i filmen?
Han ba til Gud om veiledning, før han så gjorde sitt valg.
Hva han valgte er mindre viktig.
Det viktige var at han søkte Gud i sin rådvillhet.
Så var det lagt i Guds hånd, 
som alltid har en plan og en vilje
bak et hvert menneskes liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar