fredag 6. desember 2019

PARTY-TIME !!

av Gro Heidi Bjørgan - 21.12. 2013

I dag har vi førjulselskap i familien.

Pakkebytting og dess like.

Jeg er vert, og i den forbindelse var jeg en tur i frysa.
Der lå det en is-boks, som jeg mente nå 
måtte være for gammel.
Men neida! Den holdt til april 2015, sto det. Hmm...

Jeg blir alltid betenkt når reklamen overgår seg selv.
Hva hadde de putta i den. Balsameringsvæske?

Men mannen min, som er en hund etter is,
han hadde spist av den flere ganger, 
og påsto at den var grei.
Mulig det, men jeg serverer ikke "grei" is
til de jeg bryr meg mest om.

Hvis vi venner oss til,
at standarden gradvis senkes,
så merker vi det ikke så lett. Vi venner oss til det.
Men om noen utenfra kommer inn og smaker,
er jeg redd det ikke holder mål.
Spesielt hvis man er bedre vant.
Men da blir man kanskje ansett for å være kresen.

Slik er det i Guds verden også.
Gud er umåtelig kresen. Han krever perfekt "is".
Derfor er "kokken" av en annen verden - hans.

Det har mange lett for å glemme.
Man vil jo så gjerne briljere på kjøkkenet selv.
Hjemmelagd er tilfredsstillende for oss.
Da får vi skinne litt. Få beundring og respekt
fra dem som ikke lykkes like bra.

Kommer det så folk inn i menigheten
som skinner mer enn oss,
blir vi sjalu og fiendelig innstilt til dem.
Menneskenaturen er slik.

Alle konkurrerer ikke om alt.
Jeg kan for egen del ikke konkurrere i klassen
"Saktmodig og mild".
Det gjør jeg heller ingen forsøk på.

Jeg har hørt mange beklage seg over alt de ikke kan.
"Jeg synger ikke. jeg vitner ikke. Jeg har ikke åpent hus.
Jeg leser for lite i Skriften. Jeg er ikke blid nok.
Ikke tålmodig nok. OSV........ "

Da har jeg en god nyhet.
Den samme som tollere og syndere har fått før oss.

"Jeg er lei for å måtte skuffe deg.
Du er dessverre vraket fra konkurranse.
Du er ikke den utvalgte, men du står fritt til
å heie på din hest. Han er det,
som på travspråket kalles banker, - en sikker vinner. 
Her trenger du ingen garderinger.

Og det ikke sånn at oddsen blir dårligere,
jo, flere som vinner.
Her er det diplom og nøkkelkort til Herrens bord
for alle som deltar.

Jeg foretrekker å stå langs gjerdet å heie på Jesus,
framfor å halse etter ham på banen, for bare oppleve å tape..
Slitsomt er det også.


"Nei! Hvil deg, menneske!
Du kan gå rett til supporterfesten etterpå.
Æres den som æres bør!
Partytime!!!!!!! "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar