søndag 4. desember 2016

SUNN KOST . *

Gro Heidi Bjørgan - 18.4.2014

Vi var i gebursdag i helgen til barnebarnet på 3 år.
Hans 2 år eldre søster er ikke enkel i matveien.
Hadde hun kunnet leve på sjokolade,hadde hun gladelig gjort det.

Jeg driver stadig med litt kostveiledning overfor henne.
"Du blir syk av for mye sukker.
Kroppen trenger forskjellig slags mat, for å holde seg frisk."

Det siger veeeldig sakte inn.
"Men jeg liker ikke ......."
Vanskelig det der. Hmm....

Jeg tenker at sånn er det litt med forkynnelsen rundt omkring også.
Det er noe som Bibelen kaller for sunn lære,
men hva er så det?

"Jeg fant dine ord, og jeg åt dem,"
 sier Jeremias i kap. 15, v.16,
"og dine ord var til fryd for meg og til glede for mitt hjerte...."

Anderledes var det med jødene, den gangen de åt manna i ørkenen.
"Vi er inderlig lei denne usle mat....." , - at den mettet deres
trette kropper og holdt dem gående, det ble ikke vektlagt.
Den var muligens ikke å få med sjokoladesmak.

Jesus samlet sine disipler til et siste måltid på skjærtorsdag.
I Joh. 12, 12 - 15:

"Da han nå hadde vasket deres føtter og tatt klærne på seg
og atter satt seg til bords, sa han til dem:
Dere kaller meg mester og Herre,
og dere sier det med rette, for jeg er det.

Har nå jeg, deres Herre og mester, vasket deres føtter
 så er også dere skyldige å vaske hverandres føtter.

For jeg har gitt dere et forbilde, for at dere skal gjøre
som jeg har gjort med dere.

Sannelig, sannelig sier jeg dere:
En tjener er ikke større enn sin herre,
heller ikke en utsending større enn den som har sendt ham.

Vet dere dette, da er dere salige, så sant dere gjør det."

Å vaske hverandres føtter er viktig for å kjenne oss salige.
Derfor er det vårt uppdrag som frelste mennesker
å peke på det fullbragte verket for hverandre og andre.
Da kjenner vi oss rene, for det er vi jo alt.
Jesus sier det til disiplene: "Dere er alt rene pga.det ord
jeg har talt til dere, og derfor trenger dere bare å vaske føttene."

Vandringen her nede formørker vårt sinn
ved at vi hele tiden ser at vi ikke holder mål etter Guds standard.
Da velger noen å komme med forbedringsløsninger
og legge byrder fra en allerede knekket kropp.
Men det ble vi da ikke bedt om.......?

Nei. Vi skulle vaske hverandres håpløse vandring
ut av sinnet ved vannbadet i ordet. "Dere er alt rene..."

Sunn lære, Gud til ære og oss til gavn.
Da vil vi være salige, eller som Tore Jonny Nilsson ropte,

da han ble frelst: "Alt av nåd! Alt av nåd! Halleluja! "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar