søndag 4. desember 2016

STREVE - & KLATRE SAMFUNNET . *

Gro Heidi Bjørgan - 3.5.2014


Jeg leste litt rundt på ulike kristne FB - sider,

og det var sånne krav til vårt liv mange steder,

at jeg fikk helt vondt. Ikke på egne vegne, men andres.



Folk er syke og slitne,

og blir bedt om å befale dette å vike,

og gå fram i tro på at det skjer.



Sannheten er at svært mange av dem

som krever dette av andre,

hverken er friske eller spesielt vellykkede.

Ofte det motsatte.



Jeg kom til å tenke på en pastorfrue jeg traff en gang.

Hun og mannen var på besøk fra New Zealand,

og vi kom i snakk.



Hun fortalte at hun og mannen

arbeidet hardt i og for menigheten,

som var stor. 

Hun var så sliten, så sliten,

men holdt det gående.



" Da," sa hun, " sa Gud: Stopp!
    
  Sett deg ned og bli sittende.

  Du skal ikke gjøre noen ting. "



" Det var gode og nødvendige ting jeg gjorde," sa hun,

  så hun kunne først ikke tro at det virkelig var meningen.


" Men da sa Gud til meg, at det var nødvendig at jeg hvilte,

  for at jeg skulle forstå at jeg var like verdifull og elsket,

  selv om jeg ikke gjorde det skapte grann."


Hvile er en nødvendighet.


Hun ble sittende hjemme i en god stund,

og kom uthvilt tilbake til menigheten glad og ivrig


etter å dele det hun hadde erfart mens hun var hjemme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar