søndag 4. desember 2016

HVILEDAGSARBEID ? **

Gro Heidi Bjørgan - 15.9.11

"  For vi går inn til hvilen, vi som er kommet til troen,
   således som han har sagt :

   Sannelig, de skal ikke komme inn til min hvile
   - enda gjerningene var fullført
   før verdens grunnvoll ble lagt. "

"  For så har Gud sagt om den syvende dag :
   Og Gud hvilte fra alle sine gjerninger ; "
   ( Hebr. 4, 3 )

"  Altså står det en sabbatshelg tilbake for Guds folk. "
   ( Hebr. 4, 9 )

Guds folk er på vandring mot sin hvile.
Slik er det ikke med oss. 
Vi har, ved troen, gått inn til hvilen.

Hva innebærer så dette ?

"  For den som har kommet inn til hans hvile,
   han har og fått hvile fra sine gjerninger,
   likesom Gud fra sine. "

Det er godt å vite, men det kan være vanskelig
å huske i hverdagen. Men det er viktig !

Hebreerbrevets forfatter poengterer dette.
Han sier i neste vers:

"  La oss derfor gjøre oss umak
   for å komme inn til den hvile,
   forat ikke noen skal falle  
   efter samme eksempel på vantro
   ( Hebr. 4, 11 )

Hvilket eksempel? 
Forfatteren henviser til ørkenvandringen.

På tross av Guds veldige åpenbaringer og hjelp,
fortsetter folket å tvile på
at han er svaret på deres behov i alle situasjoner.

Hebreerbrevet fortsetter v. 12 - 13:

"  For Guds ord er levende og kraftig
   og skarpere enn noe tveegget sverd
   og trenger igjennom , inntil
   det kløver sjel og ånd, ledemot og marg
   og dømmer hjertets tanker og råd.

   Og ingen skapning er usynlig for hans åsyn,
   men alt er nakent og bart for hans øyne
   som vi har å gjøre med." ( Hebr. 4, 12 - 13 )

En ubehagelig sannhet, kanskje,
men en viktig påminnelse,
når mennesker prøver å omgå virkeligheten
ved unntaksregler og bortforklaringer.

Mennesker kan forføres, men ikke Gud.
En muslimsk dame jeg kjenner,
fortalte at hun alltid la bilder av familiemedlemmer
med bildesiden ned, mens hun ba til Allah.

Så sa hun halvt unnskyldende:
Det er jo så mange regler.
Vi kan jo ikke følge dem alle.

Men den muligheten finnes ikke i vår verden.
Vi leser i Gal. 3, 10 :

"  For så mange som holder seg til lov-gjerninger,
   er under forbannelse; for det er skrevet:

   Forbannet er hver den som ikke blir ved
   i alt som er skrevet i lovens bok, så han gjør det!"

Lovgjerninger, ja, men trosgjerninger...... ?

"  For vi er hans verk,
   skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger,
   som Gud forut har lagt ferdige,
   at vi skulle vandre i dem." ( Ef. 2, 10 )

"  For jeg var hungrig, og dere ga meg å ete,
   jeg var tørst og dere ga meg å drikke;

   jeg var fremmed, og dere tok imot meg;
   jeg var naken, og dere kledde meg;
   jeg var syk, og dere så til meg;
   jeg var i fengsel, og dere kom til meg.

   Da skal de rettferdige svare ham og si:
   Herre! når så vi deg hungrig og ga deg mat,
   eller tørst og ga deg drikke.......... "

Vi er ikke arbeidere i en konkurranseutsatt bedrift,
selv om det kan oppleves sånn.

Vi arbeider for sannheten,
og det tror jeg vi alle her kan skrive under på,
at er vår lyst.

Nådebudskapet er en diamant
blant all gråstein omkring oss,
og vi er,og bør føle oss, priviligerte,
som har fått og får oppleve
Herrens nærhet som vi gjør.

Vi vandrer der han har tråkket opp stien foran oss.
Bevisst til tider. Ubevisst til tider.
Men vi setter vår lit til hans ledelse,
og roper etter ham hvis vi føler oss i drift.
Det gjorde ikke ørkenvandrerne.

"  Å, om vi bare var tilbake
   ved kjøttgrytene i Egypten...."
   ( fritt etter 4. Mos. 11, 4 )

Men vi har kjent og trodd
den kjærligheten Gud har til oss ( 1. Joh. 4, 16 ),
og det er denne unike sannheten
vi ønsker at andre også skal få kjenne.
Det er vår lyst, vår lidenskap.

"  Fordi du sier:

   Jeg er rik og har overflod og fattes intet,
   og du vet ikke at du er ussel og ynkelig,
   fattig og blind og naken,

   så råder jeg deg at du kjøper av meg
   gull, glødet i ild, forat du kan bli rik,
   og hvite klær, forat du kan kle deg i dem
   og din nakenhets skam ikke skal bli åpenbaret,
   og øyensalve til å salve dine øyne med,
   så du kan se!" ( Åp. 3, 17 - 18 )

Her er mat og drikke, klær og ly for trette sjeler.
En glede og få, og en glede å formidle videre.
Og så runder vi tilbake til Hebr. 4,
og de 2 siste versene der:

"  For vi har ikke en yppersteprest
   som ikke kan ha medynk med våre skrøpeligheter,
   men en sådan som har blitt prøvd i alt
   i likhet med oss, dog uten synd.

   La oss derfor trede fram for nådens trone
   for at vi kan få miskunn
   og finne nåde til hjelp i rette tid."

Ord er bare bokstaver i rekke,
sa Bjørn Høksnes en gang.

Men livet i Gud er et åndsliv i Herrens innerste krets,
og den rette tid er når Gud kaller til virksomhet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar