søndag 4. desember 2016

FULLKOMMEN ? **

Gro Heidi Bjørgan - 25.2.2012

"For med ett offer har han for alltid
gjort dem fullkomne som blir helliget."
( Hebr. 10, 14 )

Da jeg valgte å ville ta imot
troen på det som var
min innerste lengsel og mitt største behov
- nemlig å bli elsket som jeg er,
da mottok jeg denne troen som en gave.

Gaven var en person
- gudesønnen Jesus Kristus.
Han inntok mitt hjerte og jeg inntok hans.

Historien om påskelammet
illustrerer dette i et klart bilde.

Jødefolket var i trelldom i Egypt.
De ble pålagt å slakte et værlam uten lyte.
Deretter skulle de gå inn i sitt hus,
etter å ha strøket blod fra lammet rundt døra.
Så skulle de bli der inne til neste morgen.

Mens de var der inne
skulle de holde måltid på lammet,
dvs. innta lammets kropp.

De er da stengt inne bak lammets blod,
og samtidig inntar de lammet der inne.
Lammet, som bilde på Kristus,
omslutter dem ved sitt blod,
og det inntar kjøttet dets der inne.

De gikk altså inn i huset
gjennom døren med blodstrøkne karmer.
Det offerets blod,
som var utvalgt etter Guds forskrifter.
Jesus sier selv: "Jeg er døren."


"Og blodet på de hus som dere er i,
skal være til et tegn for dere;
når jeg ser blodet vil jeg gå dere forbi;..."
( 2. Mos. 12, 13 )


Jeg ble ikledd Kristus da jeg ble frelst.

Jeg er ikledd Kristus,
når jeg kommer fram for nådens trone.

Jeg ville være ikledd Kristus,
dersom jeg tok meg en røyk.

Jeg vil alltid være ikledd Kristus,
fordi vi er blitt en enhet.

Jeg er født på ny inn i Guds slekt.
Livet mitt som frelst er i tospann med ham,
som alltid er en del av meg.

Han er alltid på min side
med veiledning, råd, oppmuntring og trøst.

Denne kontakten er opprettet av Kristus på korset.
Forhenget i templet revnet fra øverst til nederst,
som et bilde på det. Guds JA var absolutt.
Min renhet er fullstendig, fordi han er ren. Alltid.


"Han avvæpnet maktene og myndighetene
og stilte dem åpenlyst til skue, idet han viste seg
som seierherre over dem på korset.

La derfor ingen dømme dere for mat og drikke,
eller i spørsmål om nymåne eller høytid eller sabbat;
disse ting er en skygge av det som skulle komme,
men legemet hører Kristus til.

La ingen frarøve dere kampprisen,
om noen prøver på det
ved ydmykhet eller engledyrkelse,
idet han gir seg av med syner,
blir oppblåst uten grunn av sitt kjødelige sinn.

og ikke holder fast ved hodet,
hvorfra hele legemet, hjulpet og sammenføyet
ved sine ledemot og bånd, vokser Guds vekst.

Er dere avdøde med Kristus
fra verdens barnelærdom,
hvorfor gir de dere da,
som om dere levde i verden, slike bud:

Ta ikke! Smak ikke! Rør ikke!" ( Kol. 2, 15 - 21 )


Legemet hører Kristus til.
Han er hodet. Vi er lemmene.
Han er ikke hel uten oss.
Vi utfyller hverandre, som Adam og Eva.

Han oppfylte mitt ønske,
da jeg fant ham som elsker meg som meg.

Jeg oppfylte hans, og Faderens, ønske,
da jeg sa "ja" som et gjensvar på hans kjærlighet.

" Hvem vil anklage Guds utvalgte ?"

. . . sier Paulus i Rom. 8, 33.
Anklageren, i alle fall.

I tillegg bruker anklageren mennesker
som nyttige idioter.
Mennesker som ikke holder fast ved hodet,
står det i skriftutsnittet over fra Kolosser-brevet.

Disse rammes av storhetstanker
og lytter til anklagerens stemme.

Anklageren vil smigre dem på områder de fikser,
for der kan han ikke bruke anklage mot dem.
Men han kan bruke dem til å anklage en annen.

Men Paulus peker i Rom. 2 på,
at ved å dømme andre,
dvs. fokusere på andres svakhet i seg selv,
vil vi i neste sving møte andres fokus
på vår utilstrekkelighet.

Anklageren fryder seg da over
å ha fått oss til å flytte fokus bort fra sannheten.

Kristus er sannheten.
I ham er vi skjult og i ham lever vi,
og han lever i oss.

Vi er satt i himmelen hos Gud, sier Skriften.
Våre liv er ikke lengre våre, men hans.
Han tok våre ufullkomne liv med seg på korset,
gjennom døden, og ut til friheten og evigheten
sto vi opp i ham.

Han seiret for meg og som meg.
Jeg står for Guds åsyn som ham, dvs. ikledd ham.
Ren. Hvit. Hellig. Ulastelig. Ustraffelig.

En gang, midt i året,
gikk ypperstepresten ( Jesusbildet )
inn i det aller helligste
og ofret for hele folkets synder det året,
dvs. for alle synder før og etter ofringen.

Bildet forteller oss
at Kristus døde midt i tiden for all synd.
Punktum. Skjult er skjult.

Gå derfor fram for nådens trone,
og la Gud igjen og igjen vise deg at du er ren.
Ha dine øyne festet på Kristus og korset.

Det gjelder for tiden før du døde med ham på korset,
og det gjelder for tiden som kommer etterpå.

Det gjelder for hele ditt ufullkomne liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar