søndag 4. desember 2016

EN SALIG BLANDING . **

av Gro Heidi Bjørgan - 2009

I Dom.2, 1-4 leser vi: 
“Og Herrens engel kom fra Gilgal opp til Bokim.
Og han sa: 
Jeg hentet dere fra Egypten og førte dere til 
det land jeg tilsvor deres fedre, og sa:
Aldri i evighet vil jeg bryte min pakt med dere; 
men dere skal ikke gjøre pakt med
dette lands innbyggere; deres altere skal dere
rive ned. Men dere har ikke hørt på mine ord;
hva har dere gjort?
Jeg sa også: 
Jeg vil ikke drive dem ut for dere,
men de skal bli til brodder i deres sider,
og deres guder skal bli til en snare for dere.
Og da Herrens engel talte disse ord
til Israels barn, gråt folket høyt.”

Her blir Israelittene irettesatt fordi de har vært ulydige. 
Herren hadde sagt at de skulle drive ut
alle andre folkeslag fra landet.

Det gjaldt også kanaanittene som bodde der, 
men israelittene lot noen av dem bli igjen. 
Israelittene satte dermed Guds befaling til side, 
til fordel for sin egen vurderingsevne.

Kana’anittene hadde nemlig flere fortrinn
som israelittene ble fristet til å trekke veksler på.
De var flinkere til å bygge hus enn dem, 
og de hadde også et eget skriftspråk
som israelittene gjerne adopterte.

Siden kana’anittene nå var slått,
og flesteparten av dem var fordrevet,
tenkte de vel at det knapt kunne skade
å benytte seg av den kunnskapen og arbeidskraften
de representerte som var igjen. 
Det står at de ble gjort arbeidspliktige i landet (1.kap.).

Men det å la et folk med en annen religion bli i landet, 
skulle bli en snare for israelittene. 
En brodd i siden på dem. 
Et konstant, ubehagelig nag 
de ikke kunne fri seg helt fra. 

Vi fortsetter med å lese Dom.2, 6-7
“Da Josva hadde latt folket fare, og Israels barn 
hadde dratt hver til sin arv for å ta landet i eie, 
tjente folket Herren så lenge Josva levde 
og så lenge alle de eldste levde 
som overlevde Josva og hadde sett 
alle de store gjerninger Herren hadde gjort
for Israel.” 

Mennesket har dels elendig 
og dels selektiv hukommelse,når det passer sånn. 
Det er derfor ikke annet å vente 
enn at et lite avvik fra sannheten, på sikt, 
fører svært galt av sted. 

Vi leser Dom.2, 8-13
“Men da Josva, Nuns sønn, Herrens tjener 
var dø,hundre og ti år gammel, og de hadde 
begravet ham på hans arvelodds grunn 
i Timnat- Heres i Efra’im-fjellene, 
nord for Ga’as-fjellet, 
og da hele denne slekt var samlet til sine fedre, 
og det etter dem var vokst opp en annen slekt, 
som ikke kjente Herren, og heller ikke 
de gjerninger han hadde gjort for Israel, 
da gjorde Israels barn det som var ondt 
i Herrens øyne,og dyrket Ba’alene. 
De forlot Herren, sine fedres Gud, 
som hadde ført dem ut av Egyptens land, 
og de fulgte andre guder av de folks guder 
som bodde rundt omkring dem, 
og de tilba dem og vakte Herrens harme. 
De forlot Herren
og dyrket Ba’al og Astarte bildene.” 
Historien gjentar seg gang etter gang. 
Med Josva og hans generasjon i jorda, 
var det generasjonene etter som regjerte grunnen, 
og de kjente ikke verken Herren eller hans gjerninger. 
Merkelig. 

Jeg ville trodd at Josvas generasjonen ville vært
ivrige formidlere av Guds godhet og trofasthet. 
De som hadde vært prisgitt Guds barmhjertighet 
i ørkenen, og opplevd under på under 
gjennom sin førtiårige vandring der. 

Men også den gangen skulle det lite til 
før folket vendte seg bort fra Gud, 
og heller søkte egne løsninger. 

I 4. Mos. 11,4-6
“Men den sammenløpne hop som fulgte med dem, 
ble grepet av lystenhet; 
også Israels barn begynte da atter å jamre seg, 
og sa: Å, om vi hadde kjøtt å ete! 
Vi minnes fisken som vi åt i Egypten for intet, 
gresskarene og melonen og purren 
og rødløken og hvitløken. 

Men nå vansmekter vår sjel, for her er ingenting; 
vi ser ikke annet for våre øyne enn mannaen." 
Snakk om selektiv hukommelse. 
Fisken de fikk for intet, var vel betalt med blod, 
svette og tårer av et trellebundet folk. Nok om det. 

Gud hadde nå ført dem inn i landet som seierherrer. 
Sterke og mektige følte de seg nok. 
Og i all denne medgangen er det lett å glemme 
at mennesket i seg selv ingenting er. 

I 1.Kor.4, 7 skriver Paulus : 
“For hvem gir deg vel fortrinn? 
Og hva har du som du ikke har fått?…” 
Gud hadde hatt en klar grunn 
for å fjerne alle andre folk og stammer 
fra landet de fikk innta. 

Gud visste at menneske, da som nå, 
lett sporer av og lar seg friste 
og forvirre av det som skjer rundt dem. 

Ta grusomhetene under annen verdenskrig. 
De som opplevde krigen er fortsatt 
brennende opptatt av 
å formidle sine erfaringer. 

Men den generasjonen som gjorde det, 
den er snart utdødd, og de 
som har levd i fred og framgangstider 
er ikke like engasjerte. 
Når freden råder, og hver dag har 
sine små og store utfordringer som må takles, 
er det lett å glemme historien og de lange linjene. 

Vi fortsetter i Dom.2, 14-15
“Da opptentes Herrens vrede mot Israel, 
og han ga dem i røveres hånd, som plyndret dem; 
han solgte dem i deres fienders hånd, 
de som bodde rundt omkring dem, 
og de kunne ikke mer stå seg mot sine fiender. 
Overalt hvor de dro ut, var Herrens hånd imot dem; 
så det gikk dem ille, således som Herren 
hadde sagt dem,og som Herren hadde svoret, 
og deres trengsel var stor.” 
Dette var konsekvensene. 
Gud hadde sagt fra om det på forhånd. 
Likevel. Dette er barmhjertighetens Gud 
og det er hans utvalgte folk, 
som han bar i armene sine gjennom ørkensanden. 

Derfor gjør han nå en vri. 
Vi leser Dom.2, 16
“Da oppreiste Herren dommere, 
og de frelste dem av røvernes hånd.” 

Herren reiser opp sterke menn 
som frir dem fra røvernes hånd. 
Dette var Guds menn, men de var likevel 
håndfaste menneskeri en håndfast verden. 
Lettere å forholde seg til, vil jeg tro. 

Men vi leser videre i Dom.2, 17-18
“Men heller ikke mot sine dommere var de lydige; 
de holdt seg med andre guder og tilba dem; 
de vek snart fra den vei deres fedre hadde vandret 
i lydighet mot Herrens bud, og gjorde ikke som de. 
Og når Herren oppreiste dem dommere, 
så var Herren med dommeren 
og frelste dem fra deres fienders hånd, 
så lenge dommeren levde. 
Men når dommeren døde, falt de igjen tilbake 
og for verre fram enn sine fedre: 
De fulgte andre guder, og dyrket dem og tilba dem; 
de avsto ikke fra noen av sine gjerninger 
eller fra sin gjenstridige ferd. 

Så opplendtes Herrens vrede mot Israel, 
og han sa: 
Fordi dette folk har brutt min pakt, 
som jeg opprettet med deres fedre, 
og ikke har hørt på min røst, 
så vil jeg heller ikke mer drive bort for dem 
noen av de folk som Josva lot tilbake da han døde. 

Ved dem skulle Israel prøves, 
om de ville ta vare på Herrens vei og vandre på den, 
som deres fedre gjorde, eller ikke. ” 
Denne historien har fortsatt noe å lære oss.
Det er så lett å la blandingslære og regelrett vranglære
i fred for husfredens skyld. Men det er ikke tilrådelig.
Fordi konsekvensene, på sikt, kan bli
som vi hører om her.

Hva er det så som skiller kristendommen
fra annen lære? Det er troen på at Jesus Kristus
ved sin død og oppstandelse har gitt alle som vil
muligheten til å leve i evig samfunn med Gud

Og det er av tro og ved tro.
Det er en tro(subst.), som er gitt av Gud til alle som vil
uten noen form for oppofrelse av oss selv.

Paulus uttrykker det slik i Ef.2, 8-9:
“For av nåde er dere frelst, ved tro,
og det er ikke av dere selv, det er Guds gave,
ikke av gjerninger for at ikke noen skal rose seg.”

Ikke ved å avstå fra ekteskap eller visse matvarer.
Ikke ved å slutte å røyke eller hjelpe gamle damer
over veien.
Nei. Bare ved Guds barmhjertige nådegjerning
i Jesu Kristi offer, blir den som mottar troen frelst.
Satt i himmelen hos Gud, står det.
Plassert i nåden, står det.
Går over fra døden til livet,
og blir født av Gud som hans barn.

I apostelgjerningenes kap.13 forkynner apostlene
Kristus i synagogen. Vi leser Ap.gj.13, 42-46 :
"Da de gikk ut, ba folk dem om at disse ord
måtte bli talt til dem den følgende sabbat.
Og da synagogetjenesten var til ende,
fulgte mange av jødene og av de gudsdyrkere
som hadde tatt ved jødenes tro,
med Paulus og Barnabas;
disse talte da med dem og formante dem
til å holde fast ved Guds nåde.
På den neste sabbat samlet da
nesten hele byen seg for å høre Herrens ord.
Men da jødene så folkehopen, ble de
fulle av nidkjærhet og motsa det
som ble sagt av Paulus, ja, motsa og spottet.
Da tok Paulus og Barnabas til orde
og sa dem rent ut:
Det var nødvendig at Guds ord ble talt først til dere;
men siden dere støter det fra dere
og ikke akter dere verdige til det evige liv,
så vender vi oss nå til hedningene."

Og i Matt.22, 1-14:
“Og Jesus tok atter til orde
og talte til dem i lignelser og sa:
Himmelens rike er å ligne med en konge
som gjorde bryllup for sin sønn.
Og han sendte sine tjenere ut
for å be de innbudne komme til bryllupet;
men de ville ikke komme.
Atter sendte han andre tjenere ut og sa :
Si til de innbudne:
Se, jeg har gjort i stand mitt måltid:
mine okser og mitt gjø-fe er slaktet,
og alt er ferdig; kom til bryllupet!
Men de brydde seg ikke om det og gikk sin vei,
den ene til sin aker, den annen
til sitt kjøbmannskap; og de andre
tok fattpå hans tjenere, hånte dem og slo dem i hjel.
Men kongen ble harm, og sendte
sine krigshærer ut og drepte disse manndrapere
og satte ild på deres by.
Deretter sier han til sine tjenere:
Bryllupet er vel ferdig,
men de innbudne var det ikke verd;
gå derfor ut på veiskjellene og be til bryllups
så mange dere finner!
Så gikk da disse tjenere ut på veiene
og fikk sammen alle dem de fant,
både onde og gode, og bryllupshuset
ble fullt av gjester.
Da nå kongen gikk inn for å se på dem
som satt til bords så han der en mann
som ikke hadde bryllupskledning på!
Og han sa til ham:
Min venn! Hvorledes har du kommet inn her
og har ikke bryllupskledning på? Men han tidde.
Da sa kongen til tjenerne:
Bind hender og føtter på ham,
og kast ham ut i mørket utenfor!
Der ska være gråt og tenners gnissel.
For mange er kalt, men få er utvalgt.”
Uthevingene er mine, og selvfølgelig ikke uthevet sånn
i Bibelen. Men jeg har gjort det sånn
for at leseren skal tygge på ordet,
og selv gå til Gud for å finne sine svar.

Den som har øre, han høre
hva Ånden sier til menighetene, står det i Åp.2, 7.

Tilslutt vil jeg si med Paulus:
“Dere er dyrt kjøpt, bli ikke menneskers treller!”

(1.Kor.7, 23)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar