søndag 4. desember 2016

UNDERGRUNNSVIRKSOMHET . *

Gro Heidi Bjørgan - 2011.




Biovita Helsesenter. Husker du den gamle Fleksnes-episoden?

Fleksnes får jobb som vaktmester på et slankesenter.
Han møtes i porten av et tredjegradsforhør,
og strippes for alt han finner glede i
i dette tilfellet, sprit, sigaretter og sjokolade.

Men Fleksnes har ikke vært der lenge, før han gjør opprør.
Dr. Barstad Gundersens helsesuppe er ikke noe for ham.
Han smugler derfor inn både pølser og bacon,
og forvandler fyrrommet i kjelleren til sitt private kjøkken.
Og stekelukten når husets sultne beboere via luftekanalene.
De drives av taken på mat ned i kjellerens lønnkammer,
og snart har Fleksnes skapt en blomstrende liten bedrift der nede.

Ledelsen fortviler. På tross av senterets magre kostregime,
går pasientene opp i vekt.
De finner til slutt kilden til overfloden,
og tar seg inn i det som nå er gjort om til et festlokale
med glede og sang, og føde nok for både sjel og kropp.

Fleksnes får reisepass på flekken, og beboerne får kjeft.
Dette blir Barstad Gundersens ruin, såpass skjønner han.
Men Fleksnes vil forhandle.

"Du kan jo sultefore dem oppe," sier han
"så kan jeg fore dem opp igjen her nede i kjelleren."

Men Barstad Gundersen fnyser.
"Man selger da ikke sitt livssyn for en rett linser."

Da sier Fleksnes:
"Nei vel, men da kan jo du sitt med linsene og livsynet ditt der oppe,
så driver jeg på med mitt her nede." Og så fortsetter de festen.

---

Det er ikke lett å lære gamle hunder nye triks.
Der det finnes hierarkier, er det mange som har mye å tape.
Det er nok noen rebeler rundt omkring,
men det koster så mye å gå imot strømmen.

Likevel er Gud avhengige av disse menneskene.
De som ikke uten videre underkaster seg det bestående,
men stiller spørsmåls tegn, gransker Skriften,
kjenner på sin egen opplevelse,
og drar lærdom av egne og andres erfaringer.

Det finnes ingen mellommann mellom oss og Kristus.
Den Ånd vi har fått skal lede oss til sannheten, og gjør det.

Folket i Bærøa hadde et edlere sinn, står det i Ap.gj..
De tok imot ordet med velvilje, men gikk så hjem
og gransket skriftene for vurdere selv om det de ble fortalt stemte.

Dersom du er like sulten når du går som du var da du kom,
er faren stor for at du har stukket nesa innenfor dørene til Biovita.



"Jeg fant dine ord, og jeg åt dem, og dine ord var til fryd for meg,
og til glede for mitt hjerte; for jeg er kalt med ditt navn, Herre, hærskarenes Gud."
( Jer. 15, 16 )



"Har dere øyne og ser ikke, har dere ører og hører ikke?

Kommer dere ikke i hu da jeg brøt de fem brød til de fem tusen,

hvor mange kurver av stykker dere da tok opp? De sa: Tolv.
Og da jeg brøt de syv til de fire tusen, hvor mange kurver
fulle av stykke tok dere da opp? De sa: Syv.
Og han sa til dem:
Hvorledes går det da til at dere ennå ikke forstår?"
( Mark. 8, 18 - 21 )


Der Herren holder måltid finnes det alltid mat i overflod.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar