onsdag 7. desember 2016

PÅ LEIT . *

Tekst og melodi av Gro Heidi Bjørgan.


For lenge siden, langt herfra, bodde det en mann.
En særegen og anderledes fyker, det var han,
med en gudbenådet gave til å tenne folk i brann.
Han hadde slektskap med himmel og slektskap med jord.
Han var mester, frelser, elsker og bror
på oppdrag fra sin far, for å frelse de som tror.


REFR: Han var på leit etter dem som vil følge hans røst,
            etter dem som forstår, at han har kommet, Guds trøst,
            men folket som han kom til, de kjente ikke ham.
            De hadde ventet en løve. Nå fikk de et lam.
            Derfor ble de forarget, da mester'n sto fram,
            og han lot seg korsfeste med spott og med skam.


Sakkeus, overtoller'n, en liten filur
levde sitt liv i et gyllent bur.
Nå ventet han på ham som frelser de som trur.
Og Jesus så sakkeus og ropte: Kom hit!
Skal vi dra hjem til deg og ta oss en matbit,
og jeg vil gi deg hvile, kjære venn, fra alt ditt slit.


REFR: Han var på leit . . . .


Det går ikke an å hjelpe en som ingenting trenger,
som tror at livets vann kan kjøpes for penger,
som lever sitt liv uten innsikt og forstand.
Men den som intet har, han gir jeg alt.
Han skal være mitt lys, være jordens salt.
Og dette skal du vite: Det er meg, som har han kalt!

Han sier:
REFR: Menneskebarn, jeg har kalt deg til fred.
            Jeg har frikjøpt deg fra dommen og gitt livet i ditt sted,
            så løft ditt blikk mot himmelen og vit, at jeg er med.
            De ventet en løve. De fikk et lam.
            De lot seg forarge med spott og skam.
            Men nå er jeg tilbake, og jeg - har skiftet ham!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar