søndag 4. desember 2016

5 BRØD OG 2 FISKER . *

Gro Heidi Bjørgan - 12.7.2014


Jeg tenkte på dette møtet mitt med afrikaneren,
som jeg skrev om 9. juli.
Jeg fikk mange tanker ut av det.

Det var en opplevelse velsignet av Gud, i mine øyne.
Slik føltes det.
Jeg tenkte da på hva han fikk ut av det,
ut over den gjensidige gleden vi begge følte
i å gjenkjenne budskapet vi ønsker å formidle hos hverandre.

Han fikk 5 polar-brød og 2 fisker, når jeg talte over,
og det var ikke så mye, akkurat.
Men det var det han ville ha. Det han trengte.

Jeg håper og tror at Gud med det ville fortelle,
både ham og meg, at evangeliet kan virke
enkelt og utilstrekkelig ved første øyekast.

Det er nok kanskje også grunnen til,
at så mange gjerne vil føye til noe mer komplekst.

Men budskapet er enkelt,
og tilbudet er det samme for alle mennesker.

Det står en mann langs alle menneskers vei
med 5 brød og 2 fisker i hånden, som han vil dele ut.

Er du sulten nok, så griper du tilbudet
med begjær og taknemlighet.


Det står i Pred. 7, 29 dette om mennesket :


"  Se, dette er det eneste jeg har funnet ut,
   at Gud skapte mennesket som det skulde være,
   men de søker mange kunster. "


Men det er dette som er tilbudet.

Hvis du er satt til å dele det ut,
så vil du erfare at dette er brød og fisk med liv i.
Det vil fordoble seg til stadighet,
og ha en konstant mettende effekt på dem som spiser det.

Jesus sier det samme til kvinnen ved Sykars brønn :


" Jesus svarte og sa til henne:

   Kjente du Guds gave,
   og visste du hvem det er som sier til dig:
   
   Gi mig å drikke!

   da hadde du bedt ham,
   og han hadde gitt dig levende vann. " ( Joh. 4, 10 )


og fortsetter i v. 13 - 14 :


" Jesus svarte og sa til henne:

   Enhver som drikker av dette vann, skal tørste igjen;
   men den som drikker av det vann jeg vil gi ham,
   skal aldri i evighet tørste,

   men det vann jeg vil gi ham,
   blir i ham en kilde med vann som veller frem til evig liv. "


I ham er en kilde til liv.

5 brød og 2 fisker er alt han har i verdens øyne.
Men vi vet at det er alt han trenger for sitt liv og sin frelse,
og den erfaringen gjør ham trygg på det budskapet han 
forkynner.

Skritt for skritt vil han erfare,
at det han har forvandler menneskers liv
på samme måte som det har forvandlet ham.

Derfor kan han frimodig gi det videre,
i trygg forvissning om, at det er nok, ja, mer enn nok,
for tiden og evigheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar