søndag 4. desember 2016

NYTENKNING . **

Gro Heidi Bjørgan - 31.8.2014

Fra tid til annet tenker jeg,
at jeg burde hatt noe mer å komme med, noe nytt.
En gang ba jeg Gud om å vise meg noe,
som jeg aldri hadde sett før i Skriften.

Den gangen oppdaget jeg at det sto om
vannet over hvelvingen,og ikke bare vannet under,
i skapelsesberetningen.

Det var en spennede oppdagelse,
og det var et direkte svar på min anmodning.

Jeg gikk meg på samme følelsen
den gangen jeg skulle advare om herlighetsteologien
i den menigheten jeg skrev om i går.

Det var en kamp nærmest fra første dag,
og det varte i flere år. Mao. slitsomt!

Etter å ha fått innført, under sterk motstand,
frie vitnesbyrd, opplevede jeg at jeg alltid fikk
advarende ord og pekefingre å dele i møte.
Ofte var det ting som gikk direkte imot
noe som ble sagt før meg.

Jeg sukket med meg selv, og tenkte,
at nå tror de nok bare jeg går opp for å kverulere
og være vanskelig. At jeg hadde forberdet det på forhånd
ville vel ingen tro, - for - det VILLE ingen tro.
Trodde de det, ville de jo måtte anerkjenne
at det ikke bare var mine egne tanker jeg kom med.
Jeg er jo ikke tankeleser, så jeg kunne forutse andres ord.

En gang hadde jeg forberedt å tale om Bileam.
Da sa jeg til Gud: "Dette går jeg ikke opp og sier,
med mindre du du nærmest rister meg til det."

Jeg skal love deg at jeg ristet.
Pulsen gikk fra 0 - 200 ( minst :-D ) på sekunder.
men jeg sa det jeg skulle si, og stilte ikke mer
spørsmål til om det virkelig kunne være riktig
å bare komme med advarsler.

Jeg grudde meg hver gang jeg skulle gå dit,
fordi jeg visste at jeg var utpekt blant frontkrigerene
i denne kampen. 

Men, det var en dannelsesreise for meg,
og jeg kom ut langt klokere enn da jeg gikk inn.
Erfaringer har jo, som kjent, den effekten på oss. :-D

Når jeg så senere kommer på tanken,
at folk jo må bli lei av å høre meg messe om det samme
i årevis, så vet jeg at det rene, klare budskapet
om Guds nådes rikdom i Kristus Jesus
er det eneste jeg er satt til å forkynne.
Alt annet er ikke fra Gud.

Så, når jeg føler at jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige,
så skal jeg heretter klappe meg selv på skulderen
og si : "Flink jente! Stø kurs! Klar melding!" ( hilsen Herren ) :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar