søndag 4. desember 2016

FEILINFORMASJON . **

Gro Heidi Bjørgan - 20.9.2011

Jeg ville finne fram Salm. 91 i går.
Men jeg tittet ikke etter, for å se at jeg husket riktig,
og slo opp nr. 95 i stedet.

Jeg begynte å lese,
men fant raskt ut at dette ikke kunne stemme.
Salmen skulle være til oppmuntring og trøst,
men denne ga ikke ikke noe spesielt i den retning.

Nå skal det sies at jeg hadde lest igjennom den i går,

men min "feilsøking" ga meg tanker.

Noen ganger hører jeg omtrentlige bibelvers sitert.
Andre ganger, hevdes noe å stå i Skriften,
som slett ikke står der.


Dersom feilinformasjonen gjentas ofte nok,
oppfattes den etter hvert som sannhet,
og ingen stiller spørsmålstegn ved det lenger.

Vi vet at hjørnestenen er Kristus selv ( Ef. 2, 20 ),

og at det er på den grunnvollen vi skal bygge videre.


I 1. Kor. 3, 10 - 11 sier Paulus:

"  Etter den Guds nåde som er meg gitt,
   har jeg lagt grunnvoll som en vis byggmester,
   og en annen bygger videre;

   men en hver se til hvorledes han bygger videre!

   For ingen kan legge en annen grunnvoll
   enn den som er lagt, det er Jesus Kristus."
 
Det skal så lite til før mennesker godtar tillegg til
eller etablerer unntak fra Skriften.


" Frelst av bare nåde,"
nikker folk anerkjennende, men legger fort til:
" men vi må jo holde..., og så må vi ikke..., og så.... ."

" Sier hvem? "
" Det står jo skrevet..."

" Hvor, og til hvem? "

" Nja..."

Det står skrevet i Gal. 2, 4 :

"   ...og det for de falske brødres skyld
   som hadde sneket seg inn,
   og var kommet for å lure på vår frihet, 
   den som vi har i Kristus Jesus,
   så de kunne gjøre oss til treller."
 
Der det forkynnes frihet, vil det alltid komme angrep utenfra
for å rive ned det som bygges opp.
Sover ikke vi, sover sannelig heller ikke anklageren.
Derfor er kritisk blikk og nøyaktig informasjon vesentlig.

Ta ikke noe for god fisk uten videre.

Smak først, og kjenn at det er godt,
før du spiser resten.

Det, som blir servert av Herren selv,
 er alltid av ypperste kvalitet.
Godt for sjel og kropp, så du mett og tilfreds 
an lene deg bakover å hvile.

Paulus fortsetter i v.5 med å si :

"  For disse vek vi ikke et øyeblikk i ettergivenhet,
  
for at evangeliets sannhet kunne stå fast iblant dere."

 
Så det så! Nemlig!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar