tirsdag 28. april 2020

" Så som i himmelen"

av Gro Heidi Bjørgan - 27.4.2020.


"Så som i himmelen" 
er tittelen på et svensk 
musikaldrama fra 2004.

En internasjonalt berømt dirigent
flytter tilbake til sin hjembygd 
i Sverige, hvor han motvillig 
blir involvert i kirkekoret
på stedet.

Rundt disse menneskenes 
liv og utfordringer
spinner historien seg.

De bærer alle preg av
det de har opplevd
og fortsatt opplever
i livene sine.

Gabriella ,et av kormedlemmene,
kontrolleres med vold 
av mannen sin.

Dirigenten skriver
signaturmelodien til filmen
ved å uttrykke gjennom den
hennes lengsel etter
friheten til å være seg selv.

Få mennesker våger
å være den de egentlig er
innerst inne.

Jeg anbefaler alle
å se denne filmen.
Den gir oss et bilde
av hvor brokete og komplekst
menneskers liv er
og hva som har ført
den enkelt dit de er nå i livet.
-

Da jeg ville finne 
Gabriella's song på Youtube,
så kom jeg over en versjon
av Oslo Fagottkor.
Et kor bestående av 
homofile menn,og jeg tenkte, 
at disse mennene 
har nok, de fleste av dem,
smertelig fått erfare
sangen i eget liv.

Jeg legger inn begge versjoner
under her:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar