fredag 10. april 2020

DAGEN I DAG !

av Gro Heidi Bjørgan - 10.4.2020.

  " Dagen i dag er en merkelig dag.
Den er din.

Dagen i går slapp deg ut av hendene.
Den kan ikke få annet innhold enn du alt har gitt den.

Dagen i morgen har du ikke noe løfte på.
du vet ikke om du kan regne med å råde over den.

Men dagen i dag er det eneste du kan være sikker på.
Den kan du fylle med hva du vil.
Benytt deg av det.

I dag skal du glede et annet menneske
I dag kan du hjelpe en annen.
I dag kan du leve slik at du i kveld er glad for at du er til.

Dagen i dag er en betydningsfull dag.
Den Er Din. "
Georg Brandes

Jeg husker min lærer i andre og tredje klasse 
skrev dette diktet i min minnebok.
Det gjorde inntrykk på meg,
og det er nok derfor jeg husker det.

Dagen i dag er langfredag 2020.
I år 33 e.Kr. var dagen lagt i Jesu hender,
og han valgte lidelsens vei.

Dette var dagen han valgte.
Det var ikke jødene eller romernes valg.
Det var hans valg, og han valgte meg.

Forhenget revnet, da Jesus ropte fullbragt,
og veien til Gud, til det aller helligste,
ble åpnet for alle oss som tror på 
hans navn og hans offer.

Han valgte meg, uten å vite om jeg ville ha ham.
Han valgte tiggere og kongesønner,
prostituerte og svindlere.
Alle de, som ville, fikk komme inn for Guds nådes trone,
for å kunne finne nåde til hjelp i rett tid 
i hans og vår Fars hus.

" For så har Gud elsket verden 
   at han gav sin Sønn, den enbårne, 
   forat hver den som tror på ham, 
   ikke skal fortapes, men ha evig liv;

   for Gud sendte ikke sin Sønn til verden 
   for å dømme verden, men forat verden 
   skulde bli frelst ved ham.

   Den som tror på ham, blir ikke dømt;
   den som ikke tror, er allerede dømt,
   fordi han ikke har trodd på 
   Guds enbårne Sønns navn. "

   ( Joh. 3, 16 - 18 )

Dette er sannheten!
Den eneste og alltid bestående.
Til alle mennesker.
Til alle tider.

Dette er livets kilde og evighetens håp.
TAKK, HERRE, FOR DITT OFFER.
 Amen. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar