onsdag 15. april 2020

ET VERDISPØRSMÅL

av Gro Heidi Bjørgan - 15.4.2020

Jeg har høner i hagen. 3 stykker.
De var 6, men 3 har i tur og orden 
dødd pga. sykdom.

De 3 jeg har igjen er nå blitt 7 år, 
noe som må sies å være 
en anseelig nådd aldre for høner. 
De fleste avlives langt før.

De er ikke lenger produktive.
De har ingen nytteverdi.
De tjener ingen funksjon 
utover det å være til.

Men det er det eneste 
jeg har ønsket meg fra dem.
Gleden jeg får ved å se,
at de trives og koser seg.

I en alder av 61 år
har vel ikke jeg heller
så stor nytteverdi lenger.
Det er vel mest utgifter og bry,
hvis man ser litt nøkternt på en ufør 
og medisinkrevende kroniker.

Likevel er jeg sikker på,
at den jeg er nå
er den jeg er ment å være.

For som jeg nyter synet 
av mine høner, 
som i bedagelig tempo 
trasker på måfå rundt i hønsegården,
så er jeg fullt overbevist om,
at Gud nyter synet av meg 
her jeg sitter, og fryder seg over,
at jeg valgte å sette min lit til Ham.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar