søndag 12. april 2020

Dagens bloggklipp - 12.4.2020 : KORTET - Om å kjøpe den rette tid.

Jeg tror ikke tidligere 
jeg har fortalt i hvilken sammenheng 
jeg kom over kortet.

Jeg dro innom en butikk som snarest,
for å kjøpet et "God bedring" kort 
til en søster i menigheten, 
som jeg skulle besøke på sykehuset. 

Dette var i tiden, 
da jeg var med i en baptistkirke. 
Kirken var i ferd med 
å skaffe seg ny pastor, 
siden gamlepastoren 
skulle gå av med pensjon. 

Jeg kjente meg kalt dit av Gud, 
og påskemorgen dro jeg til kirken 
og havnet midt i årets påskefrokost
i menighetssalen. 

Det viste seg snart, 
at dette var en menighet 
med stor indre splittelse. 

Den yngre garde 
ville innføre herlighetsteologi, 
mens de gamle håpet på 
og ba om hjelp til å unngå dette. 
De så i hvilken retning det bar, 
- i hvertfall en del av dem, 
gamlepastoren inkludert. 

For å gjøre en lang historie kort,
så ble det ungdommen som vant,
og jeg ble regelrett hivd ut.
Surdeig, verkebyll og oppvigler
som jeg ble kalt.

De gamle kunne stått ved min 
og Mona og Bjørn Høksnes',
som også sto i dette, sin side 
i kampen de så komme.
Men mennesker er seg selv lik. 
Det er få som orker å stå i stormen.

Men gamlepastoren tok dette 
svært tungt. Dette hadde vært 
livet hans i svært mange år.

Da jeg så denne dagen på sykehuset 
gikk meg på dem på besøk 
hos sammen søster, så viste jeg ham 
kortet jeg hadde funnet. 
Jeg syns det var ganske spesielt, 
at jeg kom over det kortet 
et kvarter før jeg traff på han og frua. 
Han sa ingenting. Leste det bare 
og ga meg det tilbake.

Men neste gang jeg så ham,
så kom han bort til meg og sa: 

"Jeg tenkte på Maria, da hun hadde møtte 
den oppstandene ved graven, 
at de ikke ville tro henne, 
fordi det bare var en kvinne 
som kom med budet.

Jeg forsto, at han følte.
at han hadde sviktet i situasjonen, 
og dette var hans måte å beklage det på. 

I dag er kirken nedlagt.


---
KORTET - Om å kjøpe den rette tid .

Gro Heidi Bjørgan - 2004.


Her om dagen kom jeg over et humoristisk kort.
På kortet sto følgende tekst:

En mann var fanget 

på taket av et hus under en flom.

To menn kom i båter for å redde ham,
men han vinket dem bort og ropte:


" Nei, Herren vil redde meg."

Til slutt kom det et helikopter, 

men mannen insisterte:

" Herren vil redde meg."

Uheldigvis druknet mannen, 

og ved perleporten spurte han St. Peter:

" Hvorfor reddet ikke Herren meg?"

St. Peter svarte:

" Oppriktig talt, 
   Herren sendte to båter og et helikopter.
   Hva mer kan du forlange?"



Folk ber om ledelse, 
helbredelse eller vekkelse,
men stiller selv betingelsene.
Da er det ikke rart at mange går skuffet bort.

" Jerusalem! Jerusalem!
   Du som slår ihjel profetene,
   og stener dem som er sendt til deg!

   Hvor ofte jeg ville samle dine barn,
   likesom en høne samler sine kyllinger
   under sine vinger! Og dere ville ikke!"

( Matt. 23, 37 )






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar