onsdag 22. april 2020

NÅDEROMMET

av Gro Heidi Bjørgan - 22.4.2020

Nåderommet. 
Bloggtittelen.
Hva mener jeg egentlig, 
når jeg sier det?

Jeg mener det jeg sier.
Nåden er et rom, som jeg gikk inn i, 
da jeg valgte å sette min lit til, 
at Jesu liv, død og oppstandelse 
var nok til å sikre min evige plass 
i Guds rike. 

Fortellingen i 2. Mos. 12
om påskelammet
og forordningene i forhold til det
vitner om dette rommet.

Moses fikk beskjed av Gud,
om at hver familie skulle ta seg ut 
en årsgammelt, feilfritt værlam.

Så, sammen med menigheten,
skulle det slagtes og blod fra lammet
skulle strykes på dørkarmene 
og over døren i de husene,
der israelittene bodde.

Lammet skulle så stekes over ild,
og så skulle de spise det sammen.
Dette skulle skje midt i måneden. 

"For samme natt vil jeg gå 
igjennem Egyptens land 
og slå ihjel alt førstefødt 
i Egyptens land, både folk og fe, 
og over alle Egyptens guder 
vil jeg holde dom; jeg er Herren.

Og blodet på de hus som I er i, 
skal være til et tegn for eder; 

når jeg ser blodet, 
vil jeg gå eder forbi; 
og ikke skal noget slag 
ramme eder til ødeleggelse 
når jeg slår  Egyptens land. "

( 2. Mos. 12, 12 - 13 )

Dette beskriver nådens rom.
De gikk inn der i tro på,
at Gud ville skåne dem fra vreden
som kom over Egypterene.

Der inne satt de.
Menn og kvinner og barn.
Unge og gamle.
Tvilende og klippefaste.
Onde og gode.
Legninger av alle slag.
Hele Israels hus 
satt bak de dørene.

Det var ikke noe annet krav til dem
enn at de måtte innta offeret,
og så skjule seg bak det samme offer.


"  for med ett offer 
   har han for alltid 
   gjort dem fullkomne 
   som blir helliget."

   ( Hebr. 10, 14 )


Og i Joh. 10, 9 - 11 sier Jesus:


Jeg er døren; 
   den som går inn gjennom mig, 
   han blir frelst, og han skal 
   gå inn og gå ut og finne føde.

   Tyven kommer bare for 
   å stjele og myrde og ødelegge; 
   jeg er kommet forat de skal ha 
   liv og ha overflod.

   Jeg er den gode hyrde; 
   den gode hyrde setter sitt liv til 
   for fårene. "




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar