lørdag 30. november 2019

SÅDD

av Gro Heidi Bjørgan - 2014


" Jødenes yppersteprester sa da til Pilatus:
   Skriv ikke: Jødenes konge, men at han sa: 
   Jeg er jødenes konge!
   Pilatus svarte: Det jeg skrev, det skrev jeg."
   ( Joh. 19, 21 )

Jeg kom på dette skriftstedet
etter at jeg hadde skrevet meg langt ut på siden 
av det jeg begynte å svare et såkalt nett-troll på.
Mange ville kanskje tatt det bort
og holdt seg nærmere saken.

Men jeg tenker ikke alltid sånn.
Noen ganger skriver jeg det jeg skriver,
og så stoler jeg på at det var en mening med det.
Jeg skrev det jo. Og jeg kjenner Gud og hans virksomhet.

Noen ganger har han en helt annen agenda
enn det ser ut til for oss i øyeblikket.
Jeg vet ikke hvem som skjuler seg bak alle navn på nettet.
Det gjør bare han.

Han som lar meg vandre i ferdiglagte gjerninger,
han fører meg med stø hånd.

Om jeg tar feil innimellom, - hva spiller det for rolle,
så lenge det jeg gjør ikke går ut over andre.
Det som blir sådd, det er sådd!
Og resten er opp til han.

Noe faller på stengrunn og noe i god jord.
Vi kan ikke forberede jorden. Det må han gjøre.
Vi kan bare så, - i rette tid, helst.

Vil mennesker høre og ta imot, gjør de det.
Hvis ikke, rister vi støvet av føttene og vandrer videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar