lørdag 30. november 2019

NULLTOLERANSE !

av Gro Heidi Bjørgan - 2014

Snodig ord.

Jeg kom på det etter nok en diskusjon
om herlighetsteologi og trelldom.

Ordet forbandt jeg med promille og bilkjøringsdebatten.
Hvor skal grensen gå for hva som skal tillates?

Svaret varierer nok ut fra hvem du spør.
Avholdsfolket blir nok ansett som sneversynte,
når de ikke engang vil tillate folk en halv pils etter jobben,
når folk er svette og slitne etter endt arbeidsdag.
Og siden det er så kort vei hjem og promillen er liten,
så burde de vel la det passere?

Men mye vil ha mer.
Dersom det finnes rom for skjønn,
kan vel to pils passere, før de setter seg bak rattet.

Jeg husker et familiemedlem( nå avdød )
som lå under for alkohol.
Når hun skulle de to milene inn til polet, kjørte hun. 
Ofte midt i veien eller i feil kjøreretning.
Hennes skjønn var med andre ord ikke til å stole på.

Nå er ikke dette ment som et innlegg i alkoholdebatten.
Men jeg syns bildet illustrerer godt
hvorfor det er viktig med nulltoleranse
i forhold til herlighetsteologi og trelldom.


Mange oppfatter meg nok 
både krass, firkantet og sneversynt.
Men den friheten og nåden som jeg forkynner,
den må forsvares og renskes for utydelighet,
slik at budskapet alltid har samme klang.


Derfor gjør jeg det enkelt.
Nulltoleranse, - til alles beste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar