lørdag 30. november 2019

DU ER TILGITT

av Gro Heidi Bjørgan - 2012

Jeg kom til å tenke på en gammel, svensk predikant..
Jeg tror han het Wallenberg. 
Jeg hørte en gang en kassett,
der han fortalte om den gangen han ble frelst.

Han var alkoholiker 
og hadde av nok snust på evangeliet
flere ganger i sitt våte liv, vil jeg tro.

Denne dagen var han ved brygga i byen,
der båten Elida hadde lagt til for å synge for folk. 
De sang så vidt jeg husker:

"Han er min sang og min glede", 
og teksten og sangen
talte rett til hjertet hans. 

Om noen ikke har hørt den,
så legger jeg inn noe av teksten her:

Ref. HAN ER MIN SANG OG MIN GLEDE,
HAN ER MIN HERRE OG GUD.
JESUS, I DINE HENDER 
JEG HVILER TIL LIVETS SLUTT.

Jeg kan minnes en tid i mørke.
Uten mening levde jeg da.
Men så hørte jeg røsten av Jesus.
Han skal vise den vei jeg skal dra.

Ref. HAN ER...

Etter den ytterste dagen,
i det nye Jerusalem.
Da bøyer jeg meg ned for Jesus,
og han sier: Velkommen hjem!

Ref. HAN ER...

Da skal sangen i himmelen tone,
når Guds lam vi priser i kor.
Og min stemme, den er blant de mange,
som for tronen jublende står.

Ref. HAN ER... "

Mens han lyttet til teksten, tenkte han,
at han også ville være med dit - til Gud.
Og han bestemte seg der og da for å ta imot Jesus.
"Men," sa han til seg selv, 
"hvordan skal det gå til med det livet jeg har levd."

Da syntes han at han "hørte" en røst som sa:
"Du er tilgitt." 

Han forstod instinktivt, tror jeg,
at det var Guds nærhet han opplevde.

Så han protesterte heftig. 
"Jeg er et elendig menneske.
Jeg har utsatt mennesker rundt meg 
for så mye vondt?!"

"Du er tilgitt!" 
"Men, men, jeg er jo ....., og har jo...."

"Du er tilgitt!" 
"Men jeg er sikker på at om du bare visste..."

"DU ER TILGITT!"
--------------------

Og til deg som leser vil jeg si: 
"Tror du at det har gått over?
At Gud har angret seg? 
At han har revet kontrakten i stykker?

Er det sannsynlig, at Gud, 
som har skapt himmelen og jorden,
med alt som fyller den, 
skal ha glemt og ta hensyn til alle eventualiteter?"

Likevel plager mennesker seg selv 
med alt de ikke makter,
alt de ikke synes de strekker til i. 

Hører du ikke evangeliet rope?
DU ER TILGITT!!! 
I går. I dag. I morgen. 
DU ER TILGITT!!!

" For vi er en Kristi vellukt for Gud.
  blant dem som blir frelst,
  og blant dem som går fortapt" 
  ( 2 Kor. 2, 15 )

Gud kan bare stikke nesen 
på utsiden av nærmeste sky,
og snufse inn lukten av oss. 
Denne uttalelsen fra Paulus
peker tilbake på loven om brennofferet, 
som er et bilde på Kristus.

" Det andre lam skal du ofre 
  mellom de to aftenstunder;
  med det samme matoffer 
  som om morgenen
  og med det samme drikkoffer 
  skal du ofre det,
  til en velbehagelig duft, 
  et ildoffer for Herren."

Dette offeret må ikke slukne. 
Det skal brenne dag og natt.
Det er et ihukommelses-offer for Herren.
Det jeg vil fram til er, at i dette er vi, i Kristus,
er en konstant påminnelse for Gud om oppfyllelsen av loven.
Det er det Paulus minner menigheten om her. 
Vi er innlemmet i offeret.
Det offeret som er en konstant påminnelse om, 
at VI ER TILGITT,
dvs. VI ER UNDER KONSTANT TILGIVELSE.


Så derfor: 
Du kan føle deg skitten, men du er ren.
Det du føler samsvarer ikke alltid med faktum.
For du, som er frelst av nåde ved troen, 
du er tilgitt - hele tiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar