lørdag 30. november 2019

PÅ VILLSPOR

av Gro Heidi Bjørgan - 2012


Et TV-innslag minte meg på en skitur for mange år siden.
Jeg hadde fulgt ei jente hjem til hytta si den kvelden,
og nå skulle bare komme meg tilbake til hytta vår.

Ikke før hadde jeg vendt nesa hjemover,
så trakk tåka og snøværet inn over fjellet 
og skisporet forsvant raskt.

Nå var dette midt i tjukkeste hytteområdet på Blefjell,
og veien, som jeg skulle krysse,
var ikke stort lengre enn et steinkast unna.
Derfor ble jeg overrasket over 
hvor fort retningssansen ble satt utav spill.

Jeg kunne bare håpe på at jeg greide 
å holde noe i nærheten av riktig kurs, 
så jeg i alle fall ville treffe på veien
et eller annet sted på tvers.

Etter noen minutter ble jeg oppriktig bekymret.
Dette var en ny opplevelse 
for ei svært lite friluftsvant jente som meg.

Da fikk jeg se et lys fra et hyttevindu i mørket.
Lettet travet jeg mot lyset. 
Fra hytta pekte beboerene der ut retningen til veien.
Den lå allerede i en ganske annen lei enn jeg trodde.

Det var bare 20 - 30 meter med slak nedoverbakke dit.
Men like forskrekket greide jeg igjen å bli, 
da bakken forsvant under meg,
og jeg falt ned på veien i fra brøytekanten.

Det slo meg hvor avhengige vi er 
av å kunne orientere oss i landskapet.
Når vi plutselig blir fratatt synssansen,
blir vi fryktelig hjelpeløse, 
og ting kan fort gå forferdelig galt.
-

Da jeg hadde lagt meg i går kveld,
kom jeg til å tenke på et vers i Skriften.
Der står det i 2. Kor. 4, 3 - 7 følgende:

" Er da enn vårt evangelium skjult, 
  så er det skjult blant dem som går fortapt,
  i hvem denne verdens Gud 
  har forblindet de vantros sinn,
  forat lyset fra evangeliet om Kristi herlighet,
  han som er Guds bilde, ikke skal skinne for dem.

  For vi forkynner ikke oss selv,
  vi forkynner Kristus Jesus som Herre,
  oss derimot som deres tjenere for Kristi skyld.

  For Gud, som bød 
  at lys skulle skinne frem fra mørket, han er den
  som også har latt det skinne i våre hjerter,
  for at kunnskapen om 
  Guds herlighet i Jesu Kristi åsyn
  skulle stråle frem fra oss.


  Men vi har denne skatt i lerkar, 
  for at den rike kraft skal være av Gud 
  og ikke av oss."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar