lørdag 30. november 2019

EN SKUFFELSE !

av Gro Heidi Bjørgan - 2014

Det er veldig mange mennesker som føler seg mislykkede.
De føler at de har vært en skuffelse for foreldre.
For samfunnet. For sitt eget ideale.
Aldri var de flinke nok, pene nok, modige nok,
snille nok og, i dagens samfunn, slanke nok.

Vi blir alle formet av det samfunnet vi lever i,
og de gjeldende krav, som der til en hver tid stilles.
Selv fikk jeg høre at jeg kunne jo blitt det meste,
men jeg valgte alltid så galt.
De hadde til en viss grad rett i kritikken.
Hvilken tenåring vil ikke som godt voksen,
riste på hodet av en del av de valg vi tok da?
Men jeg tok et klart valg som 12 åring.
Jeg valgte å følge Jesus. Mot alle odds.
Det var ikke særlig velkomment hjemme.
Enda mindre fornuftig ble jeg ansett for å være,
da jeg valgte å gå inn i et frikirkelig Kristensenter.

Jeg ble anklaget for å være hjernevasket.
Og jeg var i høy grad en skuffelse.
Faren min sa: "Heidi er som bestemors familie.
De var gærne, de også!"

Vel, de var pinsevenner.
Det kommer med andre ord an på øyet som ser.

Jeg følger med på serien "The Little Couple".
Et ungt, kortvokst par, som ønsker seg barn,
men som dessverre ikke lykkes i å produsere egne.
De velger derfor å adoptere to barn fra Asia.
De henter dem i henholdsvis Kina og India
med få måneders mellomrom.

Det har vært en lang og smertefull prosess
å tilslutt lykkes i å bli foreldre.
Men nå er de endelig en familie.

Disse to barna er også kortvokste som dem.
Deres kjødelige foreldre anså dem for en skuffelse
og leverte dem fra seg til et barnehjem.
Det var ikke overflod på disse hjemmene,
men det var det tilbudet som var.

Nå har de derimot overflod,
- også av kjærlighet.

De har fått foreldre, som har lengtet etter dem i årevis.
Derfor har de nå et oppkomme av kjærlighet og omsorg
å øse av over disse barna. Og sakte vinner de deres tillit.

Slik var det også da vi valgte å ta imot kallet fra Gud.
Vi fikk bli hans barn og bli lukket inn i hans Rike.
Der fikk vi kjenne den omsorgen og oppmerksomheten
en dedikert og elskende forelder kan gi.

Og vi fikk anerkjennelse. Vi ble verdsatt og elsket.
Betingelsesløst. Vi ble tatt fra verdens barnehjem,
og plassert hjemme hos Gud i Kristus.
Vi er Guds stolthet og øyensten.

Derfor: La ingen se ned på deg,
og få deg til å føle deg liten og verdiløs.
For du har valgt den gode del,
og du er plassert i Ham som fyller alt i alle.


ELSKET, ØNSKET, VENTET OG SAVNET
er mennesket av Gud.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar