søndag 9. august 2020

FULLKOMMEN I KJÆRLIGHETEN

av Gro Heidi Bjørgan - 2015.

( Jeg har lett etter disse kommentarene mine 
på fb-sida "Til Frihet har Kristus frigjort oss",
og jeg fant dem i går i et kommentarfelt
under et innlegg fra 2015.
Jeg klipper dem derfor sammen her 
til et innlegg på bloggen min : )
--

I 2. Tim. 3, 16 - 17 står det skrevet:

"Den hele Skrift er innblest av Gud 
og nyttig til lærdom, 
til overbevisning, 
til rettledning, 
til optuktelse i rettferdighet,

forat det Guds menneske 
kan være fullkommen, 
duelig til all god gjerning."



Her opplever jeg at det spriker hos folk.
Noen er bokstavtro og uten kunnskap 
om tidshusholdningene.
Noen har sett at lovens tid er over 
og at vi lever i menighetens tid,
men lar så Paulus´"bokstav" bli en ny "lov", 
som nå skal være gjeldende 
fram til Rikets tid kommer.


Men for meg er det viktig å se hva som står her.
Skriften er nyttig til mange ting, 
men den kan ikke erstatte et nært forhold til Herren. 
Jeg kan ikke forstå Guds ord uten å ha kjent og trodd 
den kjærligheten Gud har til meg ( 1. Joh, 4, 16 ), 
for bare i lys av den vissheten,
vil jeg kunne dra nytte av bokstaven 
uten å la meg fordømme av den. 

Ser jeg på ordlyden "opptuktelse i rettferdighet",
så tror jeg at mange går seg vill her.

Skal vi la oss "tukte", så vi etterhvert blir så prektige,
for ikke å si "helliggjorte", at vi når rettferdighetsstatus
eller vokser i rettferdighet ?
Det kan ikke stemme, for det er jo nonsens.


"Da vi nu altså er rettferdiggjort av troen, 
har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus,

ved hvem vi også har fått adgang ved troen 
til denne nåde i hvilken vi står, 
og vi roser oss av håp om Guds herlighet;" 
( Rom. 5, 1 - 2 )


Jeg er rettferdiggjort, - altså gjort rettferdig.


"For både den som helliggjør, 
og de som helliggjøres, er alle av en;
derfor skammer han sig ikke ved 
å kalle dem brødre," ( Hebr. 2, 11 )

Den, entall og bestemt form, som helliggjør .....
Likevel - helliggjørelseslære florerer 
og lever i beste velgående.

Da må vi kanskje spørre oss
om det er her "opptuktelsen" kommer inn?


Opptuktelse i rettferdighet kan ikke være leveregler.
Det må være å forstå dybden og høyden og bredden i nåden.
Å forstå og se seg ren og rettferdig og himmelen verdig
i den rettferdige og holde fast ved det.



Hvis ikke det er sånn, så blir det ellers vanskelig 

å få bildene i Skriften til å stemme.



"Isak og Rebekka" ( 1. Mos. 24 ).

"Den store soningsdagen" ( 3. Mos. 16 ).

"Forordningene om påskelammet" ( 2. Mos. 12 ).

"Den spedalskes renselse" ( 3. Mos. 14 ).

"Bryllupskledningen" ( Matt. 22 ).

m.fl.

---

Disse ordene har blitt veldig viktige for meg:


"Og vi har kjent og trodd 

den kjærlighet som Gud har til oss. 

Gud er kjærlighet, 

og den som blir i kjærligheten, 

han blir i Gud, og Gud blir i ham. 



I dette er kjærligheten 

blitt fullkommen hos oss 

at vi har frimodighet på dommens dag; 

for likesom han er, 

så er og vi i denne verden. 


Frykt er ikke i kjærligheten, 

men den fullkomne kjærlighet 

driver frykten ut; 

for frykt har straffen i sig; 


men den som frykter, 

er ikke blitt fullkommen i kjærligheten. 

Vi elsker fordi han elsket oss først." 


( 1. Joh. 4,16 - 19 )




". . den fullkomne kjærlighet driver frykten ut;"
 
Det kan bare skje, som jeg ser det,

dersom offeret alene, hans liv og hans død,

er det eneste som blir dømt,

dvs. som har blitt det og seiret. 

Han er ren.

Jeg er ren i den rene.



Så står det om at vi skal bedømmes,

men ikke vår livsførsel som sådan, mener jeg.

Den er under konstant veiledning hele tiden

ved Guds Ånd og ved vår egen samvittighet,

skjønt den ( sistnevnte ) er ufullkommen 

og urettferdig fordelt, som jeg ser det.



"For ingen kan legge 
en annen grunnvoll 

enn den som er lagt, det er Jesus Kristus. 


Men om nogen på denne grunnvoll bygger 

med gull, sølv, kostelige stener, tre, høi, strå, 

da skal enhvers verk bli åpenbart; 


for dagen skal vise det, 

for den åpenbares med ild, 

og hvordan enhvers verk er, 

det skal ilden prøve. 


Om det verk som en har bygget, står sig, 

da skal han få lønn; 


om ens verk brenner op, 

da skal han tape lønnen, 

men selv skal han bli frelst, 

dog således som gjennem ild." 


( 1. Kor. 3, 11 - 15 )




Det som ikke er Åndens verk/påvirkning,

dvs. del av Jesu vandring her nede gjennom vårt liv,

det vil brenne opp og bli borte, 

fordi det ikke har evighetsverdi.


Men jeg tror ikke det er i konflikt med vårt ønske.

Det er et naturlig ønske hos alle, tenker jeg,

som har kjent og trodd hans kjærlighet.

Den man elsker, vil man jo behage og glede,

forsvare og leve sammen med i størst mulig grad.

Jeg tror det er et naturlig liv. Sånn føler jeg det, i alle fall.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar