Gro Heidi Bjørgan - 29.11.2014
BOMPASSERING.
Det kan bli dyrt,
hvis du må passére ofte.
hvis du må passére ofte.
Før var det myntautomater
og autopass,
dvs. forhåndsbetalte passeringer
som var alternativene.
og autopass,
dvs. forhåndsbetalte passeringer
som var alternativene.
Uten mynter eller autopass,
- ingen passéring.
- ingen passéring.
Tilsynelatende er det sånn
i Guds Rike også.
i Guds Rike også.
To muligheter.
Loven ga skinn av å være den ene.
Loven ga skinn av å være den ene.
Troen på offeret den andre.
Men nå vet vi jo,
at her er det kun en ting
som gjelder. Autopass.
Da har vi fri tilgang på passéringer,
at her er det kun en ting
som gjelder. Autopass.
Da har vi fri tilgang på passéringer,
fordi vi har betalt på forhånd
ved Kristi blod.
ved Kristi blod.
( Vi kan gå ut og inn og finne føde.)
En gang midt i tiden
sonet Jesus all verdens synd.
sonet Jesus all verdens synd.
Det er ikke noen avgrensing
i tid eller rom her.
i tid eller rom her.
" Men på den siste,
den store dag i høitiden
stod Jesus og ropte ut:
Om nogen tørster,
han komme til mig og drikke! "
( Joh. 7, 37 )
" Nu vel, alle I som tørster,
kom til vannene,
og I som ingen penger har!
Kom, kjøp og et, ja kom,
kjøp uten penger
og uten betaling vin og melk!
Hvorfor veier I ut penger
for det som ikke er brød,
og eders fortjeneste
for det som ikke kan mette?
Hør på mig!
Så skal I ete det gode,
og eders sjel glede sig
ved de fete retter.
Bøi eders øre hit
og kom til mig!
Hør! Så skal eders sjel leve;
og jeg vil oprette
en evig pakt med eder,
gi eder Davids rike nåde,
den visse."
( Es. 55, 1 - 3 )
Vi har tatt imot tilbudet
om gratis autopass - brikke
i form av Kristus.
Blir det kontroll, noe som
nå om dagen skjer automatisk,
Blir det kontroll, noe som
nå om dagen skjer automatisk,
så peker vi bare på brikken,
og da er alt greit.
Da får vi passere
med både BMWer og VWer.
med både BMWer og VWer.
Velholdt eller knapt kjørbar.
Det spiller ingen rolle.
Dette er ikke kontroll fra biltilsynet.
« Og hver prest står daglig
og gjør tjeneste
og bærer mange ganger
frem de samme offer, som dog
aldri kan bortta synder;
men han har frembåret
ett offer for synder
og har derefter for alltid
satt sig ved Guds høire hånd,
og nu venter han bare på
at hans fiender skal legges
til skammel for hans føtter;
for med ett offer
har han for alltid
gjort dem fullkomne
som blir helliget. »
( Hebr. 10, 11 - 14 )
Jeg er fullkommen
på grunn av ham.
på grunn av ham.
Ikledd ham er jeg fullkommen.
Jeg er alltid ikledd ham,
derfor er jeg alltid fullkommen.
derfor er jeg alltid fullkommen.
Ikke i egne eller andres øyne
og ikke i Herrens,
og ikke i Herrens,
men i Guds.
Herren er min medvandrer.
Han kjenner meg
og er der for meg.
Han forstår meg
og min elendighet i kjødet,
fordi han er prøvd i alt
som vi mennesker møter
på vår vandring her nede.
og er der for meg.
Han forstår meg
og min elendighet i kjødet,
fordi han er prøvd i alt
som vi mennesker møter
på vår vandring her nede.
" Jeg vet om dine gjerninger;
se, jeg har satt foran dig
en åpnet dør,
og ingen kan lukke den til;
en åpnet dør,
og ingen kan lukke den til;
for du har liten styrke,
og har dog tatt vare
på mitt ord og ikke
fornektet mitt navn. "
( Åp. 3, 8 )
og har dog tatt vare
på mitt ord og ikke
fornektet mitt navn. "
( Åp. 3, 8 )
Vi leser fra 1. Joh. 3, 3 :
« Og hver den s
om har dette håp til ham,
han renser sig selv,
likesom han er ren. "
likesom han er ren. "
Underveis på vår vandring
må frelseren igjen og igjen
peke på sine naglemerkede hender,
for å forsikre oss på ny
og gi oss fred.
« I er alt rene
på grunn av det ord
som jeg har talt til eder; »
sier Jesus i Joh. 15, 3,
og han fortsetter i v. 4 med å si:
og gi oss fred.
« I er alt rene
på grunn av det ord
som jeg har talt til eder; »
sier Jesus i Joh. 15, 3,
og han fortsetter i v. 4 med å si:
« bli i mig, så blir jeg i eder!
Likesom grenen ikke kan
bære frukt av sig selv,
bære frukt av sig selv,
men bare når den
blir i vintreet,
blir i vintreet,
således heller ikke I
uten at I blir i mig. «
Vi fortsetter med v. 4 i 1. Joh. :
" Hver den som gjør synd,
uten at I blir i mig. «
Vi fortsetter med v. 4 i 1. Joh. :
" Hver den som gjør synd,
han gjør og lovbrudd,
og synden er lovbrudd."
Her snakker vi om loven.
og synden er lovbrudd."
Her snakker vi om loven.
Den er knyttet til synden.
Vi leser i Rom. 5, 13 + 19 - 21 :
« for vel var det synd i verden
før loven, men synden
tilregnes ikke
hvor det ingen lov er;
før loven, men synden
tilregnes ikke
hvor det ingen lov er;
for likesom de mange
er blitt syndere ved
det ene menneskes ulydighet,
så skal også de mange
bli rettferdige ved
den enes lydighet.
Men loven kom til
forat fallet skulde bli stort;
forat fallet skulde bli stort;
men hvor synden blev stor,
blev nåden enda større,
blev nåden enda større,
forat likesom
synden hersket ved døden,
synden hersket ved døden,
så skulde også nåden herske
ved rettferdighet til et evig liv
ved Jesus Kristus, vår Herre."
ved rettferdighet til et evig liv
ved Jesus Kristus, vår Herre."
Rettferdig. Fullkommen. Syndfri.
Slik framstår jeg for Gud.
Det er en konstant faktor i mitt liv.
En uforandrelig sannhet.
Ikke det kjødelige livet mitt,
men det åndelige!
men det åndelige!
Det er det som teller i Guds Rike.
Hans liv i meg. Mitt i hans.
Dette oppfatter jeg som det
Dette oppfatter jeg som det
Dag Arneson beskriver
som Nådens herskermakt.
" Han avvæbnet
maktene og myndighetene
" Han avvæbnet
maktene og myndighetene
og stilte dem åpenlyst til skue,
idet han viste sig som
seierherre over dem på korset."
seierherre over dem på korset."
Og da fortsetter vi i 1. Joh. 3, 5 - 6 :
" Og I vet at han er åpenbaret
for å bortta våre synder,
og synd er ikke i ham.
Hver den som blir i ham,
synder ikke;
hver den som synder,
har ikke sett ham
og ikke kjent ham. "
for å bortta våre synder,
og synd er ikke i ham.
Hver den som blir i ham,
synder ikke;
hver den som synder,
har ikke sett ham
og ikke kjent ham. "
Her er jeg ved et vers
som jeg løftet fram i går,
som jeg løftet fram i går,
og dette er for meg meget viktig,
for her ligger kjernen,
selve nøkkelen i nådebegrepet,
selve nøkkelen i nådebegrepet,
mener jeg.
Her står det,
at hver den som blir i ham,
synder ikke.
at hver den som blir i ham,
synder ikke.
Ordet synd, har jeg lest meg til,
beskrives med 33 ulike ord/former.
Men den vanligste formen
oversettes med
«å bomme på målet».
oversettes med
«å bomme på målet».
Jeg er veldig visuell selv,
og derfor lærer jeg alltid best
av bilder.
av bilder.
Jeg har sittet på gudstjeneste
i baptistkirken og hørt det prekes over
livet med Gud som en dartblink.
i baptistkirken og hørt det prekes over
livet med Gud som en dartblink.
Det var om å gjøre å score innertier
på blinken, og vi måtte passe oss
for å komme for langt ut, for da
kunne vi falle utenfor i mørket.
på blinken, og vi måtte passe oss
for å komme for langt ut, for da
kunne vi falle utenfor i mørket.
Når jeg da sa,
at jeg sto jo midt i blinken,
at jeg sto jo midt i blinken,
dvs. fullkommen i Ham,
noe som er en tilstand
som er konstant,
noe som er en tilstand
som er konstant,
ja, da forsto han ingenting.
Vi snakket ikke samme språk.
Vi snakket ikke samme språk.
Samme sted var det også
preken over ydmykhet,
preken over ydmykhet,
hvorpå jeg fikk klart fra Gud,
at ydmykhet ikke er
en øvelse eller aktivitet.
en øvelse eller aktivitet.
Det er en tilstand,
som Paulus uttrykker
på denne måten:
som Paulus uttrykker
på denne måten:
« For jeg vet at i mig,
det er i mitt kjød,
bor intet godt;
for viljen har jeg,
men å gjøre det gode
makter jeg ikke;
for jeg gjør ikke
det gode som jeg vil,
men det onde som jeg ikke vil,
det gjør jeg.
Men gjør jeg det
som jeg ikke vil,
da er det ikke mere jeg s
om gjør det, men synden,
som bor i mig.
Så finner jeg da
den lov for mig,
jeg som vil gjøre det gode,
at det onde ligger mig
for hånden;
for jeg har lyst til Guds lov
efter mitt innvortes menneske,
men jeg ser en annen lov
i mine lemmer, som strider
mot loven i mitt sinn
og tar mig til fange
under syndens lov,
den som er i mine lemmer.
Jeg elendige menneske!
hvem skal fri mig fra
dette dødens legeme?
Gud være takk
ved Jesus Kristus, vår Herre!
Så tjener da jeg
Guds lov med mitt sinn,
men syndens lov
med mitt kjød. «
det er i mitt kjød,
bor intet godt;
for viljen har jeg,
men å gjøre det gode
makter jeg ikke;
for jeg gjør ikke
det gode som jeg vil,
men det onde som jeg ikke vil,
det gjør jeg.
Men gjør jeg det
som jeg ikke vil,
da er det ikke mere jeg s
om gjør det, men synden,
som bor i mig.
Så finner jeg da
den lov for mig,
jeg som vil gjøre det gode,
at det onde ligger mig
for hånden;
for jeg har lyst til Guds lov
efter mitt innvortes menneske,
men jeg ser en annen lov
i mine lemmer, som strider
mot loven i mitt sinn
og tar mig til fange
under syndens lov,
den som er i mine lemmer.
Jeg elendige menneske!
hvem skal fri mig fra
dette dødens legeme?
Gud være takk
ved Jesus Kristus, vår Herre!
Så tjener da jeg
Guds lov med mitt sinn,
men syndens lov
med mitt kjød. «
Det er altså en lovmessighet her
på samme måte som
med tyngdekraften eller tiden.
med tyngdekraften eller tiden.
Den lar seg ikke beseire
eller oppheve.
eller oppheve.
Men synden kan oppfylles ved død.
« For jeg er ved loven
død for loven
for å leve for Gud;
jeg er korsfestet med Kristus,
jeg lever ikke lenger selv,
men Kristus lever i mig,
og det liv jeg nu
lever i kjødet, det lever jeg
i troen på Guds Sønn,
som elsket mig
og gav sig selv for mig. »
( Gal. 2, 20 )
Derfor tas et frelst menneskes
kjødelige liv ikke med
i regnestykket.
kjødelige liv ikke med
i regnestykket.
Det er fullt av feiltrinn,
synd eller hva man enn vil
beskrive det med.
synd eller hva man enn vil
beskrive det med.
Det er en konstant faktor i kjødet,
og ingen kan fri seg fra det.
Men Gud ser bare til offeret, Kristus,
med sine naglemerkede hender,
med sine naglemerkede hender,
så er han tilfreds.
Det skulle bare mangle.
Det var jo hans egen idé
og løsningen på problemet.
og løsningen på problemet.
Når vi tenker på dette
i lys av bompasseringer,
i lys av bompasseringer,
så skjønner en «storsynder»,
sannsynligvis fortere
enn den prektige,
enn den prektige,
at her må det en annen løsning
enn egenbetaling inn.
enn egenbetaling inn.
De legger mao. inn årene fortere.
Smarte folk! ;-)
Smarte folk! ;-)
Dermed kan de passére
i den fila hvor det kreves
i den fila hvor det kreves
100 % renhet, hellighet,
fullkommenhet osv.,
fullkommenhet osv.,
og oppfylle kravet
uten tanke på eget strev.
uten tanke på eget strev.
Da er det ikke så rart
at en fattig stakkar, som febrilsk
teller egne mynter opp
i håp om å ha nok til passéring,
at en fattig stakkar, som febrilsk
teller egne mynter opp
i håp om å ha nok til passéring,
skuler missunnelig på dem
som har tatt imot
FREE RIDE brikken,
som har tatt imot
FREE RIDE brikken,
å fliser forbi
uten å ense hindringen.
uten å ense hindringen.
For bommen i deres fil,
den er nemlig fjernet.
den er nemlig fjernet.
Vi, som har mottatt
troens AUTO-PASS som gave,
troens AUTO-PASS som gave,
kan glede oss over det
og fortelle andre om gaven.
og fortelle andre om gaven.
Den varer hele vår livstid,
med mindre vi frivillig gir den tilbake
og forlater det gode selskap.
Han krever den ikke tilbake.
Aldri i verden! Aldri i tiden!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar